Leven in bezet gebied tijdens de Eerste Wereldoorlog: we kunnen het ons nauwelijks nog voorstellen. Voor kinderen uit de lagere school ligt dit nog wat moeilijker.

Aan wat laat hen dit denken? En hoe kunnen we ze op een creatieve manier vertrouwd maken met het onderwerp?

Kidscam bracht mediawijsheid én herinneringseducatie tot bij hen. Van september tot december 2014 begeleidden professionele audiovisuele kunstenaars enkele klassen uit de BIE-regio en maakten ze samen een animatiefilm over leven in bezet gebied. Kidscam, dat is een week lang hard werken: een scenario schrijven, het idee grafisch uitwerken (denk aan personages! decors!), filmen en monteren. Startpunt van de animatiefilm was de website www.kindereninbezetgebied.be. De kinderen kozen een thema zoals kledij, kinderarbeid, schoolleven, vluchten, Schuwe Maandag, verzorging… en daarna mocht hun fantasie op volle toeren draaien.

Kidscam bundelde de resultaten nadien op dvd, de provincie West-Vlaanderen zorgde voor een aanvullend educatief pakket over het thema.

Per gemeente werd één klas geselecteerd om een animatiefilm te maken:

– Gemeentelijke basisschool Hooglede: 5e leerjaar (juf Elke)
– Basisschool Regenboog Ingelmunster: 6e leerjaar (juf Katrien)
– Bellevueschool Izegem: 5e leerjaar (juf Sippora en juf Inge)
– Zonnebloemschool Izegem: Klas 18 (juf Veerle en juf Mieke)
– ’t Brugske Dadizele: 5e leerjaar B (juf Evelien)
– Vrije Basisschool Oostnieuwkerke: 6e leerjaar (juf Nele en juf Carol)
– Gemeentelijke Vrije Basisschool Staden: 3e graad (juf Annieck)

Begin april 2016 maakte Europa Nostra bekend dat het project ‘De grote oorlog door kinderogen’, een samenwerking tussen  de provincie West-Vlaanderen, erfgoedcel TERF, CO7, stad Brugge, stad Kortrijk, Kidscam en Lessen in het donker, een van de laureaten was van de European Union Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards.  Tijdens de European Heritage Awards Ceremonie (24/05/2016) mochten Stef Deneer (Kidscam) en Nele Provoost (coördinator BIE) er de nodige felicitaties én een trofee in ontvangst nemen.