Oog voor privacy

Volgens de Digimeter 2017 maakt meer dan de helft (55,1%) van de Vlamingen zich zorgen over de impact van sociale media op hun privacy. Vooral bij de 15 tot 19-jarigen nam deze bezorgdheid toe. Iedereen gaat hier op verschillende manieren mee om en er is een fenomeen dat de ‘Privacy Paradox’ heet.

Deze paradox ontstaat door dat vele mensen zeggen dat ze bezorgd zijn om hun privacy, het komt ook heel vaak in de media, maar in realiteit blijkt dat veel mensen aan deze bezorgdheid vaak geen gedragsverandering koppelen en toch vaak hun persoonlijke data online prijsgeven. En ondanks de bezorgdheid over privacy, krijg je toch vaak te horen dat als je niets te verbergen hebt, er geen reden is om je bezorgd te maken over online privacy.

Naast dit alles was het enkele dagen geleden, 28 januari 2018, de 11de jaarlijkse verjaardag van de ‘Data Privacy Day’. Reden te meer om online privacy eens onder de loep te nemen. In deze eerste deel van deze digitip leg ik uit wat tracking betekent, een belangrijk mechanisme in het begrijpen van online privacy. In het tweede deel geef ik een aantal praktische tips om effectief je online privacy te verhogen.

Trackers houden je in het oog

Wat is online tracking nu precies? Je hebt er zeker al van gehoord. In feite volgt iedere website die je bezoekt je acties en geeft deze door aan andere websites. Op deze manier wordt een profiel opgesteld en op basis van dat profiel kan men dan later gerichte reclame, diensten, etc. aanbieden. Handig toch, denk je misschien?

In realiteit gaat het wel wat verder dan je denkt. Het gaat niet alleen om het nagaan van je informatie, maar ook over doorgeven (of verkopen) aan derden van je online gedrag. Die derden zijn bijvoorbeeld adverteerders of bedrijven die online gedrag analyseren. Deze vallen dan misschien niet onder bepaalde privacywetgevingen maar daar loopt je informatie het gevaar van persoonlijk identificeerbaar te worden.

Op zich heb je dus misschien niet meteen iets te verbergen, maar het voornaamste probleem met tracking is dat je geen controle meer hebt over je eigen persoonlijke data. Eens je gedrag in kaart wordt gebracht, wie gaat daar mee aan de slag en welke gevolgen zijn daar aan verbonden? Reclame is één iets, maar stel dat in de toekomst verzekeraars via tracking te weten kunnen komen dat je op  Youtube graag filmpjes bekijkt over illegale straatraces? Kan er daar mee rekening gehouden worden? Misschien vergezocht, maar anderzijds ook niet ondenkbaar.

Hou de trackers in de gaten met Mozilla Lightbeam

Met de add-on voor de internetbrowser Mozilla Firefox kan je zelf ook eens de trackers terug bespioneren. Naast het op lijsten van alle trackers in je Firefox’ surfsessies worden deze ook leuk gevisualiseerd zoals op onderstaande afbeelding.

Ieder driehoek zijn dus trackers van derden die je ongevraagd volgen en je gedrag meten. De cirkels zijn de websites die je effectief hebt bezocht. Je ziet ook dat er trackers zijn die gemeenschappelijk zijn voor bezochte websites, deze vormen dan een verbinding tussen de websites. Dit is een afbeelding, maar in de Lightbeam zelf kan je de grafische weergave wijzigen en nagaan wat alle trackers en websites zijn. Zo zie je maar dat het niet is omdat je de leuke mensen van Sporza.be vertrouwt of dat je wel een boontje hebt voor Mark Zuckerberg van Facebook, dat er geen andere organisaties je gedrag aan het volgen zijn.

Probeer dit zelf eens uit!

Open Mozilla Firefox en zoek naar ‘download Mozilla Lightbeam’ via je favoriete zoekmachine. Daarna druk je op downloaden en wordt de add-on geïnstalleerd (dit is geen apart programma maar een uitbreiding van je Mozilla Firefox browser). Nadat je even gesurft hebt, neem dan eens een kijkje bij het Mozilla Lightbeam icoontje rechts bovenaan je browser. Je zal een visualisatie krijgen van de trackers die je surfgedrag hebben gevolgd. Zo kan je zelf eens de trackers gaan ‘tracken’!